Cliëntenpanels bieden mogelijkheid tot verdiepen

Sinds voorjaar 2021 is Peter Kempenaar lid van de cliëntenraad. Hij woont in Hoorn en vertegenwoordigt de cliënten uit West-Friesland. Peter is onlangs gestopt met werken; hij was eerder leidinggevende bij de Raad voor de Kinderbescherming en de William Schrikker Stichting. Recent heeft de voorzitter Nico Bosch zijn taak als voorzitter neergelegd en heeft Peter zijn rol overgenomen.
 
 
Doel
Het doel van de cliëntenraad is de stem van de cliënt te laten horen binnen de organisatie. Het zijn hun ervaringen die ons helpen om de diensten van MEE & de Wering te verbeteren. Met de informatie die vanuit de cliënten komen, adviseert de cliëntenraad de organisatie en het bestuur gevraagd en ongevraagd over de zaken die de dienstverlening aangaan.

We organiseren daarom in elke regio zogenaamde cliëntenpanels. Dit zijn gesprekken die steeds gehouden worden met een klein aantal cliënten en twee leden van de cliëntenraad. Het biedt de mogelijkheid om persoonlijk met elkaar te verdiepen over de ervaringen met de organisatie en de hulpverlening.

Tevreden
Het eerste cliëntenpanel vond plaats begin oktober in Zuid-Kennemerland. Inwoners die ondersteuning van MEE & de Wering hebben gehad, werden uitgenodigd middels een brief. Een groep mensen reageerde positief, een ander deel meldde verhinderd te zijn, maar benadrukte wel zeer tevreden te zijn over de geboden hulp. Aanvankelijk dachten wij dat we het gesprek zouden voeren met slechts een zeer gering aantal mensen. Dat kreeg voor ons een verrassende wending. Lopende het gesprek meldden zich toch meer mensen. Uiteindelijk zaten we met zijn zevenen aan tafel. Het was een bijzonder gesprek, en men kon heel goed duidelijk maken hoe men over de geboden hulp dacht.

Zij waren unaniem: zeer tevreden over de hulp die MEE & de Wering hun geboden had! De groep kende elkaar niet, maar al snel wisselden zij namen van professionals uit over wie zij lieten horen uiterst positief te zijn. Verbeterpunten kon men niet echt bedenken. Men had de hulp respectvol en toereikend ervaren. Toch uitten deze mensen ook een punt van zorg: ze hadden allemaal last van de coronaperiode gehad. Het persoonlijke contact met de ondersteuners hadden ze duidelijk gemist. Voor sommigen werd het beeld- of audio-bellen als onprettig ervaren en één cliënt zou het liefste ‘alles wat digitaal moet het raam uit kieperen’.

Ondersteuning
Tja, de wereld verandert en sommige veranderingen zijn niet te stuiten. In ons overleg met de bestuurder, maar ook op de recent gehouden organisatiedag kwam het onderwerp digitale dienstverlening ter sprake. Bij een mix tussen digitale en fysieke ondersteuning wordt er ontwikkeling van de medewerkers verwacht, maar ook van de cliënt. Duidelijk is ook dat dit niet voor al onze inwoners geldt. Een deel zal hier niet goed mee uit de voeten kunnen. Die gecombineerde dienstverlening is een ontwikkeling de wij vanuit de cliëntenraad heel goed begrijpen en waar wij positief tegenover staan. Maar wij hebben bij de bestuurder wel onze zorg uitgesproken dat een deel van de cliënten buiten de boot gaat vallen. Graag denken we met de organisatie mee hoe de hulpverlening aan deze groep geborgd kan blijven.

‘Niets is onmogelijk’ is ons credo. We gaan verder met onze cliëntenpanels. Zodra de coronamaatregelen het toelaten, is regio West-Friesland aan de beurt. Daarna volgen uiteraard ook de andere regio’s. Heeft u ondersteuning van MEE & de Wering gehad en wilt u meepraten? Meld u dan aan in uw regio!


Peter Kempenaar, voorzitter cliëntenraad
 
Contact MEE & de Wering