Sinds eind maart gebruiken we een automatisch planningssysteem. Dit systeem maakt een planning voor onze keurmeesters op basis van historische gegevens en verwachte reistijden. Het gaat niet alleen om import- en exportcontroles, maar om al hun werkzaamheden. De nieuwe manier van werken is even wennen voor iedereen. We werken nu drie maanden met dit systeem en delen graag onze eerste ervaringen.
Het systeem werkt goed en plant alles op de juiste manier
Soms kloppen de historische gegevens niet helemaal, omdat de inspectietijden per inspectie erg kunnen verschillen. We proberen dit te verbeteren. We pasten onlangs parameters en instellingen aan, waardoor de planning beter wordt verdeeld over de keurmeesters.
Vraag inspecties op tijd aan
Wat nog steeds een groot probleem is, zijn de vele aanvragen die na 15.30 uur of op dezelfde dag binnenkomen. Dit maakt het plannen moeilijker en kost extra handwerk. Vraag daarom inspecties aan vóór 15.30 uur, zodat het proces efficiënter wordt.
Ook worden veel exportinspecties binnen een tijdsblok van twee uur aangevraagd. Dat maakt de planning minder flexibel en dus inefficiënter. Kies daarom voor een groter tijdsblok, zoals een dagdeel of een hele dag:
- Hele dag 12:15
- Hele ochtend 10:15
- Hele middag 15:15
Verwachte inspectietijd geven we 's ochtends vroeg door
Omdat er na 15.30 uur veel wijzigingen binnenkomen, kunnen we niet meer om 17.00 uur de verwachte inspectietijd doorgeven. Dit gebeurt nu 's ochtends rond 7.30 uur, omdat er dan minder veranderingen in de planning noodzakelijk zijn. Dat is beter voor de planning, bedrijven en keurmeesters.
We gaan door met verbeteren
De komende periode blijven we ons planningssysteem verbeteren, zodat de planning zo efficiënt mogelijk wordt.
|
|
|
|
|
|