Van cliëntenraad naar adviesraad

Ook voor de cliëntenraad zijn dit roerige tijden. De cliëntenraad met zijn officiële taken, hebben we achter ons gelaten. Aangezien de organisatie geen wettelijke verplichting meer heeft een cliëntenraad te hebben, zijn de taken behoorlijk gewijzigd. Al twee jaar hebben we geen cliënten meer in onze raad. Daarom ook de wijziging van naam naar adviesraad. 

Minder vergaderen, meer contact
2021 was een overgangsjaar. Van de bestuurder kregen we de opdracht: minder vergaderen, meer contact zoeken met cliënten. En dat wilden we wel, maar hoe pak je dat aan. En wat doe je dan wel en wat doe je niet. Zoeken dus.

Onze voorzitter en één van de leden hebben afscheid genomen. Nico was vijf jaar actief en Gonny nog veel langer. We hebben hen bedankt voor hun inzet en hebben hen uitgezwaaid in het nieuwe kantoor in Hoorn. Wat een mooie locatie en leuk om ook daar eens te komen. We kregen een rondleiding van een trotse bestuurder.

Naast afscheid nemen, hebben we ook wat nieuwe zaken verwelkomd. Peter en Boukje hebben de aftrap gegeven voor het eerste cliëntenpanel in Haarlem. Een leuke en gezellige middag, maar helaas te weinig deelnemers.

Op bezoek
Ruud en ik hebben kennisgemaakt met Jacquelien de Boer, regiomanager van Noord-Kennemerland. En daar kwamen verschillende activiteiten uit voort. We mochten kijken bij de Frontoffice in Alkmaar, ik ben op bezoek geweest in twee buurthuizen en we hebben contact gehad met twee ouderenwerkers. Gewoon om te horen wat zij doen en wat hun ervaringen zijn. Ontzettend fijn dat de medewerkers tijd voor ons hebben willen maken. Wij hebben er veel van geleerd. Graag zou ik nog wat andere buurthuizen willen bezoeken. Ik vind het laagdrempelig en mensen lopen gemakkelijk naar binnen.

Daarom is het tweede panel ook in een buurthuis in Alkmaar gehouden. Een hele goede ervaring, zowel voor de adviesraad leden als voor de deelnemers. Maar helaas ook hier, waren er te weinig deelnemers.

Ook het panel in Hoorn is niet doorgegaan, eerst vanwege corona en daarna waren er weer te weinig deelnemers. In juni wordt er in Den Helder nog een panel georganiseerd. En deze zomer gaan we bekijken of en wat we verder kunnen doen.

Met weinig
We zijn maar met weinig, maar we zijn wel enthousiast. En we hebben er nog steeds zin in. Contact met cliënten en met name het cliëntenbelang staat voorop. Zo zijn we uitgenodigd om mee te kijken en mee te denken over de nieuwe website van MEE & de Wering. Ik vind dit leuk en zinvol.

We hebben onze zorgen uitgesproken over de Blended Dienstverlening van MEE & de Wering. Onze zorgen gaan uit naar de mensen die niet digitaalvaardig zijn. Hoe gaan we daar mee om. Gaan zij niet tussen wal en schip vallen?

Ook hier mogen wij onze mening over geven en zelfs meedenken bij de ontwikkelingen van de Blended Dienstverlening. En juist als ‘buitenstaanders’ lijkt ons dat zinvol.  

We zijn nog met z’n drieën en dat is wel erg weinig. Dus als u iemand tegenkomt, waarvan u denkt dat hij of zij in ons profiel past; geef een tip. Genoeg over ons te vinden op de website. Ga maar naar www.meewering.nl
.

 
Pam de Groot, secretaris adviesraad
 
Contact MEE & de Wering